לדף הבית  אודות  

"שלישיית הכפר" - אופנועי דו"ש 125 סמ"ק במבחן השוואתי

מול ה-XR הוותיק של הונדה מציגים ימאהה ויוסאנג צמד מתחרים; לקחנו את כל השלושה כדי למצוא מי הוא הדו"ש קטן-הנפח הטוב ביותר ביניהם


כתב: אביעד אברהמי

צילם: טל זהר
בוחנים נוספים: ינוקא, אייל פרדר

31/01/2007

אנחנו לא הולכים עכשיו לחזור על המשמעות של 125 סמ"ק בשוק הישראלי, אבל אם הגענו למצב שבו אנחנו כבר עושים מבחן השוואתי לתת-קטגוריה של ממש בתוך קבוצת הנפח הזו, זה כבר מספר את כל הסיפור כולו. במבחן ההשוואתי הגדול שלנו בספטמבר האחרון עימתנו 9 אופנועי 125 סמ"ק ממגוון קטגוריות. בינתיים המשיכו להגיע
דגמים נוספים ואנחנו ניצבים עתה בפני הדרישה לעשות מבחן מפולח יותר. אל קטגורית הדו-שימושיים הקטנים הצטרפו ה-XT125R של ימאהה וגם ה-XRX125D מבית יוסאנג. את אלו אנחנו מעמתים ישירות עם הכוכב של אותו מבחן, ה-XR של הונדה. על נוכחותו של הדו"ש של זונגשן, אנחנו מוותרים.

ולמה באמת בחרנו להתחיל את ההשוואה עם הדו-שימושיים? כי אנחנו חושבים שהם הכי נכונים ככלי לתחבורה עירונית וללימוד רזי הרכיבה הנכונה. על היתרונות כבר דיברנו בעבר, והללו מתעצמים כשמדובר בצעירים וצעירות שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הדו-גלגלי. תנוחת הרכיבה בהם נוחה, הם מספקים שדה ראייה טוב, קלות בתפעול ושרידות גבוהה. אפילו התחזוקה בהם קלה יותר. ממש כלים אידיאלים. אם יש לכם רישיון מוגבל ובעתיד שלכם מופיע גם אופנוע, אנחנו ממליצים בחום. רוצים עוד סיבה? האופנועים הצנועים הללו הם כיף אדיר. למרות המימדים והנפח, אנחנו מאד נהנינו. אז מי מהשלושה הוא הקניה הטובה ביותר? תמשיכו לקרוא.


ימאהה XT125R. מזומן על הכביש (2008) - 24,740 ₪

ה-XT הקטן מיוצר על ידי ימאהה-איטליה וכיאה לאיטלקי גאה - העיצוב הוא חלק בלתי נפרד ממנו. ה-XT הוא המרשים שבחבורה, עם עיצוב קרבי המתחיל במסכת החזית בעלת מגני הטלסקופים האינטגרלים, דרך כנפוני מיכל הדלק
ועד לזנב. אפילו סט המדבקות מעוצב ומוסיף לקרביות של הכלי. מאידך, גלגלי ה-"18 וה-"21 גורמים לו להיראות קצת חסר פרופורציות. הם גדולים מדי ביחס לכלי והמרחק בין הכנף הקדמית הנמוכה לגלגל הענק למשל, נראה מגוחך. ועדיין, אין לנו ספק שעיצובו הקרבי המרשים נותן ערך מוסף של פוזה.

ה-XT גם מאובזר יותר מצמד המתחרים. לוח השעונים הדיגיטאלי כולל המון מידע – חלקו נחוץ כמו מהירות, סל"ד ומדי מרחק, וחלקו מיותר. מה בדיוק עושה שם מד הקפה מתאפס? הימאהה הקטן הוא גם היחידי עם בלם דיסק מאחור, ויש גם צינורות בלם מצופים פלדה שזורה. בנוסף, יש לו חישוקי אלומיניום אמיתיים במקום פלדה מצופה כרום אצל צמד המתחרים. בניגוד לשניים האחרים הוא אינו מגיע עם סבל מקורי (אבל ניתן להוסיף בתוספת תשלום).

ה-XT מתעורר מהר מאוד בעזרת המתנע החשמלי (יש גם רגלית לגיבוי). האגזוז המעוצב עושה עבודה טובה מדי ומחריש את המנוע כמעט לגמרי. האם הוא גם ההסבר לחולשה של המנוע? בימאהה מצהירים על 10.3 כ"ס בלבד – נמוך
יותר משני המתחרים. ואכן ה-XT הרגיש חלש יותר בכל מצב. פעם אחר פעם הוא ראה את ההונדה והיוסאנג מתרחקים קדימה כשהוא נשאר מאחור, ובפער לא קטן. זה קרה גם בפתיחות ברמזורים וגם ברכיבה בינעירונית מהירה יותר. העדר הכוח בעוכריו, על אחת כמה וכמה כשמדובר בקהל יעד הצמא לקצת מהירות. תיבת ההילוכים שלו אגב, מצוינת.

המצב משתפר בסעיף ההתנהגות. ל-XT מתלים רכים למדי, אשר בתוך העיר במהירויות נמוכות ובינוניות עובדים על האספלט כמו שרק מתלי דו"ש יודעים לעבוד. כשהקצב והעומסים עולים, הם נכנעים והאופנוע מתחיל להתנדנד. גם ההיגוי בימאהה לא מצטיין. הוא מעט כבד ומעורפל – בסבירות גבוהה בגלל הגלגל הקדמי הגדול. למרות זאת, צמיגי הפירלי איתם הוא מגיע מספקים שפע של אחיזה. נציין רק שניתן לשנות את מיקום הבולם האחורי וע"י כך לשנות את גובה החלק האחורי ואת גיאומטרית ההיגוי.

סעיף חשוב אשר בו ה-XT מצטיין הוא איכות הגימור. הכלי היפני-איטלקי מתוכנן מקפידה ומיוצר בקפדנות גבוהה - וזה ניכר בכל מקום. החל מהחומרים שמהם עשוי האופנוע ועד להנדסת האנוש.

במשפט אחד: ה-XT הוא אופנוע איכותי ומאובזר ברמה גבוהה ועם גימור טוב מאד, אך המנוע חלש וההתנהגות מעורפלת.


יוסאנג XRX125D. מזומן על הכביש (2008) - 20,607 ₪

היוסאנג המסקרן עורר אצלכם, הגולשים, את מרב התהיות. המחיר האטרקטיבי והלוק המדליק קורצים מאוד לבני ה-16. עם ה-XRX נתחיל בדיוק איפה שסיימנו עם הימאהה – איכות התכנון והגימור. אחרי שהתרגלנו מיוסאנג
לאיכות סבירה בנושא, התאכזבנו מאוד מה-XRX. הוא רחוק מלעמוד בסטנדרטים. למעשה, איכות ההרכבה והגימור שלו מזכירה לנו יותר את הסינים. החומרים השונים מאד זולים. חלקי הפלסטיק, כמו למשל כיסוי מיכל הדלק, מחוברים בחיבור גס מאד. לוח השעונים גם הוא זול מאד למראה. בשלב מסוים במבחן הופיע נוזל לא ברור על צידו הימני של הצמיג האחורי. הסתבר לנו בהמשך שהצמיג התחכך בתיבת המצבר וחורר אותה עד כדי נזילת החומצה על הצמיג. מאד, מאד מאכזב.

היוסאנג מעוצב כמו אופנועי השטח של שנות ה-80'. הוא הגדול מבין השלושה, אך למרות זאת תנוחת הרכיבה עליו אינה נוחה. מיקום הרגליות הגבוה מדי כופה כיפוף מוגזם של הברכיים. בנוסף, המושב נמוך ומציב את הישבן במיקום קבוע ואינו מאפשר תזוזה לאורכו. השילוב המוזר הזה מונע אפשרות של עמידה וחביקת המיכל ברכיבה שטח. למרות המימדים הנדיבים, הוא רחוק מלהיות נוח גם לרוכב הגבוה.

היוסאנג מצטיין באחד התחומים היותר חשובים, המנוע. הקוריאנים מצהירים על 14 כ"ס במנוע מקורר האוויר-שמן – ובהחלט מרגישים אותם. הוא חזק מצמד המתחרים באופן משמעותי, ופעם אחר פעם כשה-XT נשאר מאחור, ה-XRX פרץ
קדימה, עקף את ה-XR, ונעלם באופק. גם המהירות הסופית שלו גבוהה משל השניים האחרים, כשעל השעון נצפו כ-120 קמ"ש. בנוסף להיותו החזק ביותר, הוא גם המחוספס מביניהם. הוא מווברץ ומטרטר בעוד שני האחרים שקטים וחלקים. אפילו סאונד לא רע יש לו. תיבת ההילוכים קצת מקלקלת - היא נוקשה מאוד, מציאת הילוך הסרק היא הרפתקה בפני עצמה והמצמד קשה לתפעול גם באופנוע חדש לחלוטין.

כאן לצערנו, הסתיים שלב השבחים הקצר שלנו. התנהגות היוסאנג מפגרת משמעותית אחרי שני האחרים. הבולם הקדמי, למרות היותו הפוך וקרבי למראה - רכרוכי מדי, אלא שהוא עוד טוב יחסית לזה האחורי. ישיבה על האופנוע 'מחסלת' חצי מהמהלך, ובהמשך, הבולם הרך מנדנד את החלק האחורי בהגזמה. המחסור החמור בשיכוכים תורם גם הוא את חלקו לחגיגת הטלטלות. הדבר משמעותי במיוחד ברכיבה בשטח. על כל מכשול קטן הוא לא מפסיק לעלות ולרדת כמו סהרורי. זה בהחלט מציק. גם הבלמים רחוקים מלהבריק. בלם הדיסק הקדמי בקושי מייצר עוצמה, ודווקא התוף האחורי יעיל ובעל כוח בלימה טוב. לבסוף, שני הצמיגים הסינים הפשוטים והזולים גם הם לא תורמים כאן.

במשפט אחד: ה-XRX לא עומד בציפיות, ולמעט המנוע הוא מאכזב מאד בכל הפרמטרים.


הונדה XR125L. מזומן על הכביש (2008) - 25,990 ₪

את ה-XR הקטן אנחנו מכירים כבר כמה וכמה שנים. כבר ב-2004 הוא הגיע ארצה ונבחן אצלנו. במבחן ההשוואתי הגדול האמור בקיץ האחרון, הוא זכה בתואר "יקיר המבחן". אהבנו את הצורה הישירה, הברורה והמאד איכותית בה
דיבר אלינו.

ה-XR הוא אמנם האופנוע הקטן ובעל המימדים הצנועים ביותר, אך הוא מציע חבילה מאוד מאוזנת ונעימה למראה. עיצוב האופנוע מודרני דיו ומתורבת, ולא צעקני וקרבי כמו ה-XT. כשמביטים עליו מלפנים, על מסכת החזית ועל האופנוע כולו, המילה הראשונה שעולה לראש היא "חמוד". הוא קטנטן אך פרופורציונאלי מאוד במידותיו, ולמרות מידות הגלגלים הקטנות משל השניים האחרים (17" מאחור ו-19" לפנים) הוא נראה השלם מכולם.

המנוע אינו חזק כמו של היוסאנג, אך חזק יותר משל הימאהה ולכן הוא מתמקם באמצע פחות או יותר. זה גם מסתדר לנו עם הצהרות היצרנים. כל הרוכבים דירגו אותו באמצע בין שני האחרים – גם בתאוצות וגם במהירות הסופית. נוסיף ונציין רק שהמנוע שקט מאד וחלק למדי.

קלות התפעול ואיכות הגימור הגבוהה הם הדברים שהכי בולטים ב-XR. הוא מיוצר בברזיל אבל אין לכך כמובן שום משמעות. המתגים, המנופים, תפעול המצערת, החלפת ההילוכים ובעצם כל דבר שעושים על האופנוע הזה. הכל חלק,
נעים, איכותי ומרגיש שתוכנן בקפידה. מבין כל השלושה ה-XR הוא היחידי שעושה שימוש בלוח שעונים מכאני, שנראה בדיוק כמו אלו שבשימוש אחיו הגדולים למשפחה. הוא גם היחידי שמגיע ללא מגן מנוע. יש מושב מדורג, סבל רחב וגם ווים לקשירה.

איזון. זו המילה שעלתה אין-ספור פעמים בהקשר של ה-XR. ההתנהגות טובה מאוד עם היגוי מדויק (באדיבות ה-"19 הקדמי) ופידבק מצוין מהמתלים. ה-XR הוא היחידי מבין השלושה עם מתלים לא רכים מדי, שמספקים איזון נכון בין ספיגה ליציבות, ובעלי שיכוכים סבירים שמונעים התנדנדויות מיותרות. גם הבלמים (דיסק מלפנים, תוף מאחור) עושים עבודה טובה מאד. בשילוב עם צמיגי הפירלי האיכותיים מתקבל אופנוע שמתנהג טוב יותר בדרגה אחת לפחות, מעל המתחרים.

במשפט אחד: למרות גילו והוותק בדרכים, ה-XR הוא המאוזן ביותר והתנהגות כביש מצוינת.


יורדים גם לשטח

דו-שימושיים בהגדרתם מיועדים גם לרדת מהכביש ולהיכנס לשטח. בכלל זה גם השלישייה שלנו ביקרה בשבילים ובסינגלים במידת קושי סבירה למנועים הקטנים. חשוב לזכור שהכלים הללו, למרות החזות והפוזה, לא מיועדים
כמובן לרכיבת-שטח אמיתית אלא יותר לעבור בקצב סביר שבילים וקצת יותר. 'להתגלגל בשטח', לא הרבה מעבר.

בסך הכל שלושת הכלים עובדים באופן דומה בשטח. אף אחד לא ממש מצטיין בכלום ולכל אחד יש את המגרעות שלו. ב-XT אלו המתלים הרכים. ה-XRX סובל מאותה בעיה ואצלו היא אפילו חמורה יותר. בנוסף תנוחת הרכיבה לא מאפשרת לעמוד עליו. ל-XR יש מרווח גחון נמוך שעוצר אותו.

אם חשבנו שפרופיל הצמיגים יהווה מגבלה לרכיבת שטח, התברר שדווקא שאר מכלולי האופנועים עצרו אותנו – המתלים, השלדות והמנועים. הללו לא מיועדים לתפקיד כזה. על הימאהה והיוסאנג אפשר אמנם להתקין צמיגי שטח קרביים יותר, ובניגוד להונדה שמוגבל במבחר העומד בפניו, אבל זה לא באמת יעזור – הצמיגים הם לא החוליה החלשה של אף אחד מהם. כל השלושה יתנהלו באופן סביר על שבילים, אבל בסופו של יום – ירגישו טוב הרבה יותר על כביש.

סיכום

הגיע שלב הסקת המסקנות וקביעת המנצח. להזכירכם, אנחנו מחפשים את האופנוע הדו-שימושי הטוב ביותר במגבלת הנפח שלנו. נתחיל עם המקום השלישי המאד ברור, היוסאנג. ה-XRX לא מפסיד רק בנקודות לשני האחרים, הוא הרבה מאחוריהם. הרבה תקוות תלינו בו. למרות המנוע החזק יחסית, מגיע הקוריאני עם עיצוב פרה-היסטורי, תנוחת רכיבה מזעזעת, גימור ואיכות הרכבה עלובים והתנהגות כביש בינונית מאד. הוא הזול בחבורה, אבל גם המחיר
הנמוך לא מספיק כדי לפצות על כל שאר המגרעות.

מה שמציב את ההונדה והימאהה בראש, קרובים אחד לשני, וכאן הבחירה כבר הרבה יותר מורכבת. שני הכלים צמודים וההכרעה ביניהם מתבצעת בנקודות בודדות בלבד. הימאהה הוא כלי מודרני ועדכני. הוא מציע פוזה ומראה קרביים וגם אבזור עשיר. בחניה של בית-ספר הוא יהווה אטרקציה אמיתית. רק מה, אחרי שמניעים ויוצאים לדרך, המנוע החלש והאנמי וההתנהגות הפושרת עם המתלים הרכים מדי וההיגוי המעורפל, משאירים אותו מאחור. יותר מדי מאחור.

ה-XR לעומת זאת, יעמוד במגרש החניה על יד הימאהה כשהוא קצת מבויש. חמוד, כן, אבל גם טיפה חננה. הוא לא נראה מודרני במיוחד או קרבי, וגם אינו מאובזר או חזק במיוחד. מנגד, הוא מאוזן להפליא. התנהגות הכביש שלו מצוינת, ההיגוי שלו טוב מאד, הבלמים מצטיינים ובסה"כ הוא עושה הכל מכל וכל בצורה המשוקללת הטובה ביותר. הוא איכותי וגם קל וידידותי מאד לתפעול. למרות גילו, הוא זה שבנוי הכי נכון. הוא הדו"ש המועדף עלינו בנפח הזה ומנצח המבחן.


טבלת מחירי טיפולים

ק"מ/אופנוע ימאהה XT יוסאנג XRX הונדה XR
1,000 (הרצה) 447 ש"ח 240 ש"ח 349 ש"ח
4,000     349 ש"ח
5,000   391 ש"ח  
6,000 550 ש"ח    
8,000     411 ש"ח
10,000   640 ש"ח  
12,000 608 ש"ח   666 ש"ח
15,000   391 ש"ח  
16,000     391 ש"ח
18,000 550 ש"ח    
20,000   640 ש"ח 444 ש"ח
24,000 762 ש"ח    
• המחירים כוללים מע"מ והם עבור חלפים ועבודה לפי תעריף יבואן
• מרווחי הטיפולים הם לפי המלצות היצרנים



טבלת נתונים טכניים

נתון/אופנוע ימאהה XT יוסאנג XRX הונדה XR
הזנת דלק קרבורטור קרבורטור קרבורטור
קירור אוויר אוויר + שמן אוויר
הילוכים 5 5 5
התנעה ח' + ר' ח' ח'
הספק 10.3 כ"ס ב-8,250 סל"ד 14 כ"ס 11.3 כ"ס ב-8,500 סל"ד
משקל יבש בק"ג 112 120 119.1
אורך במ"מ 2,110 2,060 2,110
בסיס גלגלים במ"מ 1,335 1,435 1,358
גובה מושב במ"מ 860 745 820
צמיג קדמי 90/90-21 2.75" X 21 90/90-19
צמיג אחורי 120/80-18 4.10" X 18 110/90-17
בלם קדמי דיסק 240 מ"מ דיסק דיסק 240 מ"מ
בלם אחורי דיסק 220 מ"מ תוף תוף
מיכל דלק 9 ל' 8 ל' 12 ל'
תצרוכת דלק מדודה 31 ק"מ/ל' 30.7 ק"מ/ל' 30 ק"מ/ל'
מחיר מזומן על הכביש 24,740 ₪ 20,607 ₪ 25,990 ₪