לדף הבית  אודות  

"כתום במבצע" - ק.ט.מ 125EXC במבחן

אמנם מדובר באופנוע "125" שמתאים גם לבעלי רישיון מוגבל, אבל הק.ט.מ הוא משהו שונה לגמרי; הוא נהנה מהקלה במיסוי ומשתחל לשוק בכמויות מכובדות. סיבה טובה לקחת למבחן


כתב: אביעד אברהמי

צילם: טל זהר
24/05/2007
בוחן אורח: ערן סטאריק

במבחן האנדורו הגדול שביצענו באוקטובר שעבר השתתף אופנוע אחד שקצר הרבה שבחים. מדובר בקטן שבין דגמי ק.ט.מ – ה-125EXC. כך סיכמנו באותו מבחן השוואתי גדול: "מאוד אהבנו אותו. אנחנו
אוהבים כלים קטנים וזריזים, והכלי הזה בהחלט כזה" . עכשיו קרתה פה בשוק הישראלי מיני מהפכה: מס הקניה על אופנועים בנפח זה הצטמק מ-84 ל-40%. בעיני רוחו ראה המחוקק אופנועים צנועים ופשוטים, שעל מושבם צעירים בדרך לבית-ספר. ה-125 של ק.ט.מ אותו אנו בוחנים עכשיו, רחוק מההגדרה הזו, מה שמסביר איך בין לילה הפך ללהיט מכירות של ממש.

אופנוע המבחן, מדגם 2007, מקורי לחלוטין למעט התאמה וכיול המתלים למשקל וסגנון הרכיבה של בעליו. רצה הגורל ושני הפרמטרים קרובים מאוד לנתונים שלי. לקראת 2007 עבר ה-125 כמה שינויים שנועדו בעיקר להגדיל את רצועת הכוח האפקטיבית של המנוע (צילינדר חדש, קרבוראטור שונה) ולשפר את עבודת המתלים (שינויים מינוריים בפרונט ובבולם ה-PDS). כמו בכל שנה וכמו כל הקטומים, גם ה-125 זוכה לעדכוני גרפיקה. נכון, זה כבר נדוש, אבל האופנוע נראה סקסי ומפתה.

הדבר הראשון שבולט, במיוחד כשמחזיקים את הקטום הקטן, הוא העדר משקל. קצת פחות מ-99 ק"ג. זה לא רק קל, אלא מדובר על משקל נוצה. תנוחת הרכיבה נוחה למדי בישיבה, אבל מעולה בעמידה. גם
כאן ישנה אפשרות לכיוון מיקום הכידון ל-4 מצבים שונים. המושב צר ושטוח לגמרי ומאפשר תנועה קדימה ואחורה בקלות.

ה-ק.ט.מ הקטן קל מאוד לרכיבה, בראש ובראשונה בזכות המנוע. שלא כבדגמי מוטוקרוס בנפח זהה, בהם רצועת הכוח צרה מאד ומתקבלת בסל"ד גבוה, כאן מדובר על מנוע גמיש יחסית, בעל רצועת כוח רחבה מאוד, ואשר מושך היטב כבר מהסל"ד הבינוני-נמוך. זוהי אגב, מגמה כללית של ק.ט.מ בשנים האחרונות והיא מאפיינת את כל סדרת הדו"פים. זה אולי יישמע מוזר, אך המנוע הזה באמת מייצר מומנט שדוחף את האופנוע קדימה. אין פה רק הספק שמטיס את האופנוע במהירות תוך כדי פרפור אחורי וצווחת דו"פ-קטן מרטיטה. כתוצאה מכך, השימוש במצמד (המדויק, ולא נקודתי כפי שחשבנו שיהיה) מצטמצם לאין ערוך. למעשה, ניתן ברוב המקרים לווסת את כוח המנוע בעזרת המצערת בלבד, ללא שימוש במצמד, כל עוד נמצאים בהילוך הנכון. זה המקום לספר שתיבת ההילוכים בעלת מהלך קצר ומאוד מדויקת. קל מאוד להעלות הילוכים בעזרת סולית המגף.

למרות מיתון המנוע והגדלת הטווח היעיל שלו, עדיין מדובר בחגיגת תאוצה כשפותחים את הגז ומעלים את המנוע לסל"ד גבוה. תורם לכך משקלו הזעום של האופנוע, אך גם ההספק המרבי שעומד על
כ-33 כ"ס - לאחר הסרת המגבלות. אחד היתרונות הגדולים של ה-125 הוא שניתן לפתוח גז ללא חשש, גם באחיזה גבולית. היכן שכלים חזקים יותר יחליקו את האחורי במהירות ויגרמו לרוכב המתחיל או אף המתקדם יותר לסגור את הגז, ה-125 יאפשר להחזיק את הגז פתוח ולהמשיך להתקדם. האופנוע הזה מאפשר לעשות בית ספר אמיתי. יתרון נוסף של הנפח הוא שהמנוע אינו מגיע למצב של רתיחה - גם במסלול טכני ביום שרב כמו זה שבו בוצע המבחן.

מזריזות האופנוע התרשמנו כבר במבחן ההשוואתי הגדול, אז רכבנו על דגם 2006. גם דגם 2007 נהנה מאותה הזריזות, כך ששינויי כיוון מתבצעים בקלילות רבה. במסלולים טכניים בעלי פניות רבות, ה-125 מככב. גם בזכות ההיגוי הזריז וגם בזכות המנוע, אשר מאפשר לפתוח את הגז לרווחה ביציאה מכל פניה. ההיגוי הזריז באנדורו טכני הופך, כצפוי, לזריז מדי על שבילים מהירים. עד 90 קמ"ש המצב טוב מאוד. הכלי אמנם זריז, אך יציב למדי. במהירות זו ניתן גם להוריד לחמישי כדי להאיץ חזק או כדי למשוך את הפרונט מעל למכשול. מעבר לכך, האופנוע מרגיש מעט לא יציב ונדרשת עבודה רבה והרבה גז בכדי לשמור על יציבות.

בהרבה מאוד מקרים הרשינו לעצמנו להיכנס לפניות על הגז, במקומות שעם אופנועים אחרים, חזקים יותר, היינו נרתעים מכך. שוב באה ידידותיות המנוע לידי ביטוי. אז ה-125 מגניב למדי על שבילים, אבל הוא מיועד לאנדורו, ושם הוא גם מצטיין.
בסינגלים הטכניים ה-125 מרגיש במיטבו. המשקל הקל והמנוע הגמיש מאפשרים דילוג קליל מעל המכשולים, כשחלק גדול מהזמן האופנוע מבלה באוויר. המתלים סופגים היטב והאופנוע שומר על הקו הנבחר היטב, אבל צריך לעבוד, וקשה. כן, בדיוק כמו ב-200 אותו בחנו בשנה שעברה, גם ה-125 דורש עבודת גוף רבה מצד הרוכב. גם כאן היעדר המאסה לא מאפשרת לרוכב להיות אדיש על האופנוע כמו במרובעי הפעימות, ועליו לייצר את האחיזה בעצמו ע"י עבודת גוף אינטנסיבית. לדעתנו, מדובר ביתרון גדול לרוכבים מתחילים שילמדו לסגל לעצמם הרגלי רכיבת-שטח נכונים. אבל גם רוכבים מתקדמים ימצאו ב-125 פרטנר טוב לרכיבת אנדורו. רוכב מיומן בעל ניסיון באנדורו יגלה שניתן לטוס בסינגלים במהירויות גבוהות יחסית, ועדיין להרגיש נוח.

בטיפוסים איטיים על סלעים, במהירות הליכה, משקל האופנוע ואופי המנוע עושים לרוכב חיים קלים. ההילוך הראשון דווקא שימושי מאוד ומאפשר התפרצויות כוח רגעיות שמרימות את הפרונט אל מעל לסלע התורן. בעליות ארוכות יותר, גם כאלו בעלות אחיזה טובה, אין סכנת התהפכות כתוצאה מעודף כוח. במקרים כאלה ניתן ורצוי להשתמש בפלג הגוף העליון לטובת אחיזה מוגברת בגלגל האחורי. הבעיה מתגלה דווקא בירידות, שם הבלמים חזקים מדי עבור משקל האופנוע הזעום. נעילות
גלגלים, במיוחד האחורי, מופיעות לעתים קרובות מדי. הקדמי אמנם חזק מאוד, אך לזכותו ייאמר שהוא בעל רגש גבוה מאוד. המתלים עצמם סופגים היטב בכל מצב, ומרגישים במיטבם כאשר לוחצים חזק את האופנוע. באופנועי שטח בכלל וב-ק.ט.מ בפרט, התאמת המתלים לרוכב עושה פלאים. במקרה הזה, המתלים היו מכוונים למידותי, ופשוט עבדו טוב.

אז מה יש לנו כאן. אופנוע אנדורו קטן, קל וזריז, הפונה לנישה המקצועית של עבודת אנדורו נטו. הגדולה של ה-125 היא ההתאמה שלו למגוון רחב מאוד של רוכבים. החל מרוכבים מתחילים שאותם הוא ילמד טכניקות רכיבה ועבודת גוף, ולא פחות חשוב – לפתוח גז חזק ובזמן, דרך רוכבים עממיים אשר מחפשים אופנוע לשעשועי אנדורו לסופי שבוע, ועד לרוכבים מקצועיים אשר רוכבים "על הקצה" ומטרתם היא לנצח מרוצים. לכל אלה ה-ק.ט.מ 125 יתאים ויהיה חבר נאמן. עכשיו תוסיפו לשרשרת היתרונות עוד חוליה חשובה: המחיר. בפחות מ-54,000 ₪, הופך הק.ט.מ הקטן לאופנוע האנדורו סופר-משתלם. לא סתם משתלם, הכי משתלם.



גיליון ציונים
מנוע
חזק ובעל טווח יעיל עצום יחסית לדו"פ פצפון. מאוד ידידותי.
הילוכים
מהלך רגלית קצר ומדויק.
בלמים
חזקים מדי עבור הפספוס, במיוחד האחורי.
עיצוב
מה לעשות? אנחנו מתים על העיצוב הזה.
מחוונים
אומרים שהם יעילים ובעלי פונקציות רבות, אבל אנחנו היינו עסוקים בלתת בגז.
היגוי
סופר-זריז, ולעתים זריז מדי.
מתלים
כשהם מכוונים היטב לרוכב, הם עובדים פצצה, אבל יש דרך לא קצרה עד שמגיעים לשם.
נוחות -
שימושיות -
גימור
טוב למדי.
נתונים טכניים
תצורת המנוע צילינדר יחיד, 124.8 סמ"ק, דו-פעימתי, קירור מים
הספק -
מומנט -
קוטר קדח, מהלך בוכנה 54, 54.5 מ"מ
יחס דחיסה -
הילוכים 6
מתלה קדמי מזלג הפוך בקוטר 48 מ"מ, מהלך 300 מ"מ, כיוונים מלאים
מתלה אחורי בולם יחיד PDS, מהלך 335 מ"מ, כיוונים מלאים
צמיגים קדמי: 90/90-21
אחורי: 120/90-18
בלמים קדמי: דיסק בודד בקוטר 260 מ"מ, קליפר דו-בוכנתי
אחורי: דיסק בודד בקוטר 220 מ"מ, קליפר חד-בוכנתי
מיכל דלק כ-8.5 ל'
אורך כולל -
בסיס גלגלים 1,471 מ"מ
גובה מושב 925 מ"מ
משקל יבש 98.5 ק"ג ללא דלק וכולל נוזלים
מחיר 53,900 ש"ח