יוסי ניסן: "אני רוצה להשריש תרבות של ספורט מוטורי"

בד-בבד עם התקדמות ישומו של החוק, תפסנו את מנהל הרשות לנהיגה ספורטיבית לשיחה מעניינת. יצאנו אופטימיים

מי שמאמין שבמשרדי הממשלה יושב נושא משרה ציבורית שטובת העם לנגד עיניו – שיקום.

מי שמאמין שיש פקיד שהגיע לתפקידו בזכות כישוריו ולא מתוקף פרוטקציה – שיקום.

מי שמאמין שיש במשרדי הממשלה אדם אחראי שבא אל תפקידו מתוך תחושת שליחות – שיקום.

מי שמאמין…

אף אחד לא קם?

גם אנחנו חשבנו כך. הרי ידענו מראש מה נקבל: משרד מאובק עם מזכירות ופקסים, דוברים ומגישי קפה נכנסים ויוצאים, טלפונים מטרטרים, ושיחות אינסופיות על הנושא החם: מתי מגיעה כבר הפסקת הצהריים?

נכנסנו למשרדו של יוסי ניסן, מנהל הרשות לנהיגה ספורטיבית, עמוסים וטעונים עד לגג. התכוננו לתקוף אותו, וגם הצהרנו על כך בריש גלי. אמרנו לו על ההתחלה כי נפש הציבור כבר נקעה מן הסחבת המסטיקית הזו, וכי אין אף אחד שמאמין שמישהו בכלל עושה משהו, או אפילו איכפת לו. הודענו לו שאין אחד בציבור שמאמין שאי פעם יקום החוק הזה על הרגליים ויתהלך. טל"ז הרכיב פילטרים שחורים על המצלמה, ואני הכנתי מלאי שאלות תוססות ונוטפות ארס ורעל.

 

 

אז לא. לא היו מזכירות וטלפונים ופקסים ובירבורים. היה משרד צנוע ואוירה של תכליתיות. היתה תפאורה מינימליסטית של מחשב וכמה ניירות, ובן אדם שאפשר לדבר איתו בגובה המשקף.

כי קודם כל, יוסי ניסן הוא פריק של אופנועים. ידעתם? הפתעה, אה?

כשהיה ילד היה לו סוזוקי X 50 סמ"ק ואח"כ DR600 שירד לשטח. כן, גם אנחנו בהתחלה לא רצינו להאמין. פקיד ממשלה או לא, רבאק?!

וחוץ מזה הבן אדם קם פתאום וזורק שיש לו חזון של ספורט מוטורי. וכן, הוא מאמין בתפקיד, וכן, הוא טוען בחום שכל יום יש איזו התקדמות קטנטונת, וכן, הוא מאמין שאו-טו-טו זה קם על הרגליים והולך כמו גדול.

הפכנו את הראש. הייתה לנו ברירה?

חוק הנהיגה הספורטיבית עבר בכנסת בדצמבר 2005 לאחר בג"ץ שהגישו ספורטאים שנקעה נפשם מהמצב הבלתי נסבל, בו מתקיימות תחרויות מוטוריות בחשאי בצנעה, ללא פרסום ו"כאילו" ללא ידיעת השלטונות. המדינה לא מצאה לנכון להתעמת עם בית המשפט, ובחרה במוצא הקל: אם יוסדר העניין במסגרת חוקית – יהיה קל יותר לכולם. הוקצבו תשעה חודשים להכנת החוק ולאישורו. כך זה התחיל.

 

 

משרד התחבורה שהיה אמור מטבע הדברים לטעון את המשא הזה על כתפיו, התחמק מידית. התחנה הבאה לקבלת אבהות הייתה משרד הספורט. כנראה שהיו להם שם עניינים חשובים יותר לענות בהם, כי במשך שנה לא נעשה דבר. אפילו ועדת היגוי פורמלית לא הוקמה. ש"ס מצידה, שמה רגליים והכשילה כל התקדמות, כיון שעל פי אמונתה, התחרויות מתקיימות בשבתות, ולא תורמות לעיצוב האופי היהודי של המדינה.

הראשון שנרתם למשימה וראה בחוק המונח ללא הופכין בקרן זוית בזיון לשלטון החוק, היה השר אופיר פינס. בסוף 2006 הוקם צוות היגוי שזימן אליו נציגים מכל ענף ספורט מוטורי הקיים בארץ, על מנת להתחיל ליצוק תוכן לסעיפי החוק. יציקת התוכן הזו קרויה בלשון פורמלית: חקיקת משנה.

בתהליך חקיקת המשנה מעניקים ניסוח משפטי לכל תקנה. היה צורך, אם כן, להקים גוף שיטפל ביישום החוק על פי חקיקת המשנה, ולשם כך יצא מכרז ממשלתי, ובנובמבר 2007 זכה יוסי במכרז, ובעצם הוטל על כתפיו להקים יש מאין משרד ממשלתי חדש ששמו: "הרשות לנהיגה ספורטיבית". אנחנו נקרא לו לשם הקיצור: רנ"ס.

תכירו את האיש שהולך לעשות היסטוריה: יוסי ניסן, 38, הגיע לתפקידו לאחר תואר אוניברסיטאי בכלכלה ותפקיד של יועץ מקצועי לשר התחבורה בנושא תאונות דרכים. בשנתיים שהיה בתפקיד זה הוא למד לעומקו את נושא התאונות, מע"ץ והמשטרה, וגיבש תוכניות עבודה למען המועצה לבטיחות בדרכים. כלומר, האיש עוסק בנושאים תחבורתיים מזה שנים, ולא הגיע לתפקידו הנוכחי מכוחה של הטבה פרוטקציונרית.

 

 

הנושא הראשון שעלה על הפרק של הרשות העוללית שזה עתה הוקמה, היה כמובן קידום אישור חקיקות המשנה בכנסת. היו להם 12 תקנות כאלה.

במשרד המשפטים ישנה מחלקה שתפקידה לנסח חוקים. היות והמשפטנים הללו לא מבינים דבר בנהיגה ספורטיבית היו להם הרבה שאלות, ולא פעם גילגלו את הכדור חזרה למשרד הספורט והורו להם: "שפרו ניסוחים".

גם היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה שנוגעים בתחום לא מצאו לעצמם זמן מיותר לפנות לטובת התעסקות עם אנשי הגלגלים הללו, וחקיקת המשנה נקלעה לסחבת הממשלתית הידועה. בואו לא נשכח שפעם בשנה הכנסת גם יוצאת לפגרה ארוכה…

התקנה הראשונה שאושרה היא: "הכרה בהתאחדויות". הכוונה שכל ענף בספורט המוטורי, קרטינג, כידונאים (אופנועים וטרקטורונים) ורכבי מרוץ (עמותות הראלי, הראלי רייד והעבירות), יהיו מאוגדים בהתאחדות שתייצג את התחום, והם שיביאו לרנ"ס את החוקים המיוחדים לכל סוג מרוץ הנוגע בתחום.

ההתאחדויות הללו היו צריכות, אם כן, לשבת בינן לבין עצמן על ניסוח תקנות, והדבר נעשה, מטבע הדברים על פי החוקים העולמיים הקיימים כבר בתחום, על פי תקנוני ההתאחדויות הבינלאומיות של ה-F.I.A וה-F.I.M. כך שאתם רואים, שקודם כל, העסק תלוי במתחרים עצמם. יש לציין כי גם התאחדויות אלו ישבו על מדוכת ניסוח התקנות טרם שהגישו אותן הלאה, וגם זה לקח זמן.

 

 

אישור התקנות הוא תפוח אדמה לוהט, המגולגל לידיהם של משרדי ממשלה רבים ושונים. בהתנהלות המסורבלת של יישום החוק המשונה הזה, מעורבות ידיים רבות שאינן ששות להחזיק את החפץ הבוער הזה, והן מגלגלות אותו הלוך ושוב כמו כדור חזרה לרנ"ס לצורך הבהרות ותובנות, ויש להן המון שאלות. משרדי הממשלה שכבר נוגעים בתחום הם, המשפטים, התחבורה, בטחון הפנים, הבריאות, התמ"ת, החינוך והאוצר. כל אחד מהם על פי נגיעתו האישית בתחום, הכוללת תעריפים, ביטוח תקציב, אישור מסלולים, רישוי רכבים ורישיונות מתחרים.

שתי התקנות החשובות ביותר עליהן החלו לעבוד כבר מההתחלה הן, רישיון כלי תחרותי, ורישיון נהיגה תחרותי. אם כן, מה כבר נעשה עד כה? – רשות הדיבור ליוסי ניסן:

"ראשית, הכשרנו בוחנים שיאשרו כלים תחרותיים. האנשים הללו שהם בעלי מקצוע בתחום המכני, עברו הכשרה במכללות "עתיד" ובמכללה של איגוד המוסכים, וקיבלו תעודות בוינגייט. שנית, פתחנו בימים אלו בוינגייט קורס "מאמן ספורט מוטורי".

"מדובר באנשים העוסקים בהדרכה בתחום הנהיגה, השתתפו במרוצים, או שעברו הכשרה בחו"ל. 65 מהשמות המוכרים לכולנו ומהאושיות בתחום נרשמו לקורס (עוד על כך תוכלו לקרוא בטורו של פנגס: "דור המדבר" – ינוקא). תפקידם של בוגרי הקורס יהיה ללמד את התקנות לנהגים. מי שאין לו רשיון מקביל של משרד התחבורה יעבור מבחן שליטה ויוכל להסתפק ברישיון נהיגה תחרותי".

"הרנ"ס תשמש משרד רישוי לכל דבר. היא תהיה מוסמכת לייבא כלי רכב תחרותיים לארץ, היא תיתן להם את הרישוי הספורטיבי, היא תטפל בייבוא חלפים לכלים אלו, היא תדאג לתעריפים מתאימים ומס מופחת שלא יעיקו על כיסי המשתתפים, תטפל באישור גילאים צעירים לתחרויות, והסדרת נפחי מנועים משתנים".

 

 

"במקביל, אנו עובדים על ניסוח הטפסים. ייפוי מעו"ד, חידוש רישיונות, העברת בעלות על הכלים, אישורים על ידי בוחן מוסמך, טפסים של בדיקות טכניות לפני כל תחרות, והכשרת מעבדה מיוחדת שתבדוק כלים מיובאים. הדבר נעשה בשיתוף עם גורמים שלהם ידע וניסיון רב בתחום, כמו מעבדת הטכניון ומשרד התקנים".

"הלאה: מיחשוב. מיליון שקל הושקעו עד כה בתחום המיחשוב וזה מתחיל בציוד הנפקה ל"כרטיס חכם". פרוייקט "תהילה" עובד על הקלה בטיפול באזרח ובשיפור תנאי התנהלותו מול משרדי הממשלה, והוא ייסד את המערכת המכונה "ממשל זמין". הכוונה שהאזרח יוכל לנהל את ענייניו מהבית באמצעות האינטרנט. הוא אמנם יצטרך לטלטל את עצמו אחר כבוד פעם אחת למשרד כדי להצטלם להזדהות ולחתום, אך את כל שאר הפעילות המשרדית, יוכל לבצע מרחוק".

"תקציב המשרד אמור להיות כ-5 מיליון שקל בשנה והוא מותנה, כמובן, באישור האוצר לכל סעיף וסעיף. בין השאר ייצא הכסף על קידום נבחרות, ייצוג ספורטאים ישראלים בחו"ל, הבאת מתחרים בינלאומיים לארץ, קיום תקציב ההתאחדויות ופרסום. אה, גילוי נאות: גם משכורתי כלולה בו…"

"נכון להיום יש לי התנהלות יומיומית קשה מייגעת ומפרכת מול כשבעה משרדי ממשלה על יועציהם המשפטיים וועדותיהם השונות האחראיות לאישור תקנות המשנה. הם לא מבינים כלום בתחום ומבקשים הבהרות וניסוחים חוזרים שוב ושוב".

 

 

"אנחנו מנסים לשנות קונספציה חשיבתית במשרדי הממשלה. ההתייחסות אלינו היא: "אתם מייצגים את המשתוללים ההם". התהליך אמנם מייגע אבל אני מאמין שנסיים אותו לבסוף בהצלחה. יש לי עוזר מקצוען לעילא, יובל מלמד, ובעזרתו אנחנו מסירים מכשול אחר מכשול. האיש עושה עבודת קודש וראוי לכל הערכה".

"בנוסף, יש לי גיבוי מלא מהשר מג'אדלה. לאחר הביקור בירדן כאורחו של המלך עבדאללה, ולאחר שנכח בסבב ה-WRC הירדני, השר נדלק ואמר לי ישירות: "מי שמעכב אותך, תגיד לי". הגיבוי ניתן גם בשאר דרגי המשרד, החל מהמנכ"ל יואב רוזן, וכלה בד"ר אורי שפר, יו"ר מנהל הספורט".

"אני יודע שלציבור אותו אתם מייצגים אין אמונה ואויר יותר, ואני מצדיק אותו. אבל אני מצהיר בזאת, שחוק הנהיגה הספורטיבית או כמו שהוא מכונה בציבור חוק הספורט המוטורי, יקום ויעמוד על הרגליים, ואני משתדל בכל מאודי שהדבר יקרה כבר בתוך חודשים ספורים. תנו בי את אמונכם. אני מאמין, ותאמינו גם אתם".

שמענו והתרשמנו.

אם עד היום ההתייחסות לחוק היתה כמו אל יצור כלאיים, בן חורג, וילד תערובת, לפחות ממשרד הרנ"ס יצאנו בהרגשה, כי נכון להיום יש לממזר הזה אבא מאמץ ודואג. יוסי ניסן ניצב בצומת דרכים היסטורית, והוא מודע לכך מאד.

30 תגובות לכתבה

  1. 1.
    motocross

    מדינה יותר פרמיטיבית מהסבא הערקי שלי שהתקין מזגן במרפסת

  2. 2.
    נמנם

    סחטיין עליו, ישר כוח!

  3. 3.
    וינסנט וגה

    מה רץ לו שם על המחשב שלו ????
    מה זה אתר פולללללללללללל גאזזזזזזזז
    כל הכבוד לכם חברה אתם בהחלט ראויים למברוק גדול !!!

  4. 4.
    crf

    מה כבר ביקשנו?? מה?? להתחרות בלי לפחד? לקפוץ קצת טייבלים להנות מהאופנוע מבלי לפחד שמישהו יבוא ויחרים לנו אותו באמצע.

    ממה נובעת הפרימיטיביות הזאת?

  5. 5.
    אולי ימציאו

    חוק הכדורגל? איזה טמבלים יושבים בממשלה. המשתוללים ההם עלק.
    שילכו להשתולל על הזונות ומכוני ליווי שלהם אפסים

  6. 6.
    Rועי

    ישר כח. המשיכו כך אבל מה קורה עם יזמים ($$$) שיתנו קיק אמיתי לספורט..דיי כבר עם נחשונים על כל שלושת רוכביו

  7. 7.
    ליאור

    ממה נובעת הפרימיטביות, היא מתחילה משרים עצלים וללא חוט שידרה (ראה שרי התחבורע לדורותיהם) ממשיכה בפקידות עצלה ובירוקרטית, וכלה ב"שוטר" (המשטרה) שנשלח שוב ושוב לעצור את ה"עבריין" (אתה), אכן עדיף להיות אזרח ירדני (שמשתתף ב WRC)

  8. 8.
    רוכב

    יוסי אנחנו איתך!!! יישר כח

  9. 9.
    ל-7

    להזכירך, בירדן אסור לרכב על אופנוע מלבד למלך ובני משפחתו.

  10. 10.
    גם אני

    רוצה תפקיד כזה איך בדיוק אוה קיבל אותו ?

  11. 11.
    מי זה

    אח של כרובי???

  12. 12.
    איתי

    "תנו בי את אמונכם. אני מאמין, ותאמינו גם אתם"
    לאחר הכתבה הזו, אני בהחלט מאמין!! יישר כח!

  13. 13.
    אלון

    יוסי ניסן ישר כח, אנחנו איתך וב"ה החוק הזה ייכנס ויבוא עלינו לטובה.

  14. 14.
    AlwaysOn

    ח"ח למג'אדלה השר-כבוד למגזר !

  15. 15.
    בדיעת מיעוט

    אישית אני חושב שספורט מוטורי בא"י זה עוול לדורות !

  16. 16.
    baSS4

    מה לעזאזל אתה עושה פה?

  17. 17.
    baSS4

    התכוונתי ל15.

  18. 18.
    ל 16 +17

    אני עומד על שלי וזכותי להביע את דעתי , אני מניח שאתה מסכים שלא ניבלתי את הכתוב ולא יצאתי בקריאות גנאי, לידיעתך יש צד שני לנושא הסםורט המוטורי ואני אחד מני רבים שעוקבים אחרי הנושא מנקודת מבתינו .

  19. 19.
    crf

    מר בחור מ- 18 דבר ראשון תלמד לאיית דבר שני אנחנו מודים על ההערה הלא קשורה לאתר ולכל היושבים בו. נשמח אם תתנדף..

  20. 20.
    t

    הטעות הבסיסית,שתוביל לעוד הרבה עיוותים בחוק ובחיי הענף,היא שמתיחסים ל'כלי המרוץ',{אופנועים ומכוניות},כ'כלי רכב'.
    עד שלא יבינו שאופנוע מרוץ הוא בדיוק כמו כדור-סל או שולחן פינג-פונג\למשרד התחבורה תמיד יהיה מה להגיד.
    וזה,כידוע,לעולם לא מועיל.

  21. 21.
    פוקהונטס

    לבחור מתגובה 15, איך בדיוק ספורט מוטורי במדינת ישראל עלול לגרום לעוול? ועוד לדורות?
    קוקי, הדעה שלך טפשית ולא הגיונית.
    אין לך מקום כאן.

  22. 22.
    הפטיש העברי

    חכים מעבירים הצעות חוק שבטווח הרחוק מועילות להם(אפודה זוהרת…כנראה שאיזה מקורב נתקע עם סטוק)דו גלגלי לא מעניין אף אחד (מחוקק ואוכף) תתחילו לארגן מעטפות…

  23. 23.
    הצופה

    איזה ליקוקים פול גז, לא יפה. האיש בוגר וספה ישנה ולא יותר בן של עסקן פוליטי קטן מבאר שבע הקטנה.מחפש את עצמו כבר שנים אפילו ניסה להיות ראש מועצה בלהבים הבעיה שכמות הקולות שקיבל לא הספיקה למיניין. ועליו אתם בונים תשמרו את התגובה בתקופתו לא יהיה ספורט מוטורי

  24. 24.
    עמרי גולן

    ל"15" היקר. כמו שלא נכנסים לאתר פורנו כדי לצעוק שיש שם תועבה אז גם לא נכנסים לאתר הבית של כל מי שמתחנן לחוק הזה ויורקים לו לפנים…יכול להיות שיש לך אחלה טיעונים אבל אין אוזניים יותר ערלות להם משלנו…אנא ממך פטור אותנו מתגובות דומות-סתם פרובוקציה

  25. 25.
    עמרי גולן

    ישר כח!!! אולי סופסוף יהיו פה כלים ברמה בינ"ל ופלטפורמה נורמלית (ונטולת אינטרסים באשר הם) להתחיל לפתח ספורטים על אמת ועם כבוד אמיתי שלא נופל מאף יצוג אחר שלנו לחו"ל…

  26. 26.
    g

    מה עומרי,משהו כמו היצוג שלנו בכדור-רגל?

  27. 27.
    פטתיקה

    עומרי גולן אתה רדום כמו יוסי ניצן ופטתי כמותו.

  28. 28.
    רמי השפיץ

    יוסי יקירי עם ביצים כמו שלך פחות ממעשים
    כלום לא מתקבל
    *** עם ביצים אין תירוצים כי רוצים מרוצים ***

  29. 29.
    שלומי

    אתה עדיין אופטימי?

כתיבת תגובה

התגובות מופיעות באתר לאחר אישור המערכת. עקב כך ידרש פרק זמן בין שליחת התגובה ובין פרסומה בפועל. נא הקפידו להגיב ענינית ובצורה הולמת.

אין להגיב בשם גולש, ארגון או מוסד אחר. המערכת שומרת לעצמה את הזכות לא לפרסם תגובות לא ענייניות, הכתובות בצורה שאינה נאותה או שנכתבו בשמו של אחר.

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>