סקירת מרוץ הסופרמוטו והקטנועים הראשון ל-2005

אחרי תקופה ארוכה מדי של חוסר באקשן מוטורי-אופנועני מזוקק על אספלט, נהנו אמש כ-500 צופים ו-41 רוכבים מתחרים, מאחד ממפגשי המרוצים המשובחים שהיו בארץ אי פעם, אם לא המשובח שבהם(!). כולם המתינו בסבלנות עם יד מוכנה על המצערת וריח אוקטן גבוה באוויר לשעה 09:30 בה הייתה אמורה להתחיל החגיגה. באיחור קל החגיגה באמת החלה, ואיזו חגיגה זו הייתה…קרבות צמודים בכל מקצה, מלחמות על כל כניסה לפניה ויציאה לישורת, תוצאות מפתיעות ופיתות דרוזיות מילאו את יום החג הזה.

למעלה מחצי שנה נטולת מרוצי סופרמוטו יצרה "ואקום" של ציפייה.
אי שם במאי של השנה שעברה נערך מרוץ הסופרמוטו האחרון ומאז לכאורה הופסקה הפעילות. חגיגות הגזים והאקשן שרצו על המסלולים באותם מפגשים, הושהו באופן יזום על ידי הרוכבים עצמם.
אך מתחת לפני השטח הלבה המשיכה לרתוח – דברים קרו: מרוץ החימוש בו רוכבים שידרגו את כליהם למקצועיים יותר המשיך. קמה עמותת רוכבי סופרמוטו כהכנה ליום שאחרי מיסוד חוק הספורט המוטורי וניר שפיצר, מטובי רוכבי השטח בארץ שחזר בתשובה גם לגבי העדפותיו הדו גלגליות והחליט להתמקד בתחום הסופרמוטו, שכר את מתחם ה"הום סנטר" (לשעבר) בצומת ירקונים והכין שם מסלול מרוצים מרופד בצמיגים בו, תמורת סכום סמלי, אפשר היה לרכב בבטיחות.

אך כאמור, קיומם של מרוצי הסופרמוטו עצמם, נעצרו לחלוטין.

עמותת רוכבי הסופרמוטו קיבלה על עצמה התנזרות מארגון מרוצים עד שיכנס לתוקפו חוק הספורט המוטורי, חוק שלמענו קמה העמותה מלכתחילה. העמותה רצה לא לעורר גלים בביצה ולתקוע מקלות בגלגלים שאמורים להניע את מיסוד החוק החשוב הזה.

שפיצר בינתיים, שילם לא מעט שכירות על המתחם והכנסות מימי אימון לא התקרבו לכסות את עלות אחזקת המסלול, שלא לדבר על החזר ההשקעה (האדירה למראית עין) שהשקיע הבחור בהכנת המקום.

מצד אחד נוצר מצב בו קופת השפיץ התדלדלה והמסלול התקרב לסכנת סגירה, ומצד שני אף מרוץ לא נראה באופק.

הרוכבים עצמם, בדומה לימי הקמת ליגת 2003 הראשונה והמוצלחת, החליטו לעשות מעשה: גם לקיים מרוץ אשר עצם קיומו וההכנסות לשפיצר ממנו, יוכלו ל"האריך את חיי המסלול" המוסדר היחידי עבורם, וגם להפוך את האירוע הנ"ל לסוג של "תירוץ" כדי לחדש את מסורת הליגה ולהכריז על ליגת 2005.

אחרי ים של הכנות ותכנונים מוקדמים, ואחרי זוג דחיות בשל מזג האוויר, הפיקו הרוכבים עצמם את המרוץ (החל מקביעת לוח הזמנים, ארגון הפיטס, תיאום כרוז, תיאום השיפוט והמרשלים וכו') כשהצוות של שפיצר דואג למנהלות הקהל, והאבטחה ואף להבאת צוות צילום של ערוץ 5+ (פרטים לגבי שידור המרוץ בערוץ, יפורסמו בהקדם).

לאירוע תוכננו להתקיים לא פחות משש קטגוריות שונות.

בפעם הראשונה מאז הופסקו מרוצי ליגת ה-50 סמ"ק בנחשונים, הוזמנו להתחרות, לצד רוכבי הסופרמוטו, רוכבי הקטנועים.
אין מדובר היה "יצירת קטגוריה יש מאין" שכן רוב משתתפי הקטגוריה במרוץ שנערך אמש, מקיימים מזה כמה חודשים מפגשי אימון במגרשי חניה נידחים, ממש כמו שהחלו מרוצי הסופרמוטו הישראלים לרקום עור וגידים באוגוסט 2002.

קטגוריה נוספת שהוכרזה לכבוד המרוץ הייתה ה"ספורסטמן":
קטגוריית מרוצים, הפופלארית גם בחו"ל, בה מוזמנים רוכבי שטח שלא הסבו את אופנועם הפרטי לסופרמוטו, להתחרות בקטגוריה משלהם ולבחון אם אכן מרוצי אספלט מושכים אותם מספיק כדי לבצע את ההסבה (שהרי מדובר על השקעה כספית הלא מבוטלת). בסופו של דבר, מיעוט המשתתפים בקטגוריה הזו גרם לכך שהיא אוחדה עם קטגוריית מתחילים (רוכבים שזהו המרוץ הראשון עבורם), וחבל.

קטגוריית הסופרמוטו עצמה, חולקה לזוג תתי קטגוריות (S1 ו-S2) על פי נפחי המנוע, ממש כמו באליפות העולם. כאשר ב-S2 משתתפים אופנועי 4 פעימות בנפח עד 450 סמ"ק או אופנועי 2 פעימות בנפח של עד 250 סמ"ק, וב-S1 משתתפים אופנועי 4 פעימות בנפח הגדול מ-450 סמ"ק או אופנועי 2 פעימות מנפח הגדול מ-250 סמ"ק.
פשוט, לא?


לסיום היום העמוס, תוכנן מרוץ ראווה שאמור היה להכיל את מנצחי כל הקטגוריות ושם יקבע אלוף האלופים. מעשית, בתום היום, תשישות הרוכבים שהתחרו גרמה לביטול הקטגוריה.
לכל קטגוריה תוכננו זוג מקצי חימום, מקצה דירוג אליו זינקו הרוכבים ממיקומים שנקבעו ע"פ הגרלה ומקצה גמר שהרוכבים זינקו אליו ע"פ המיקומים בהם סיימו את מקצה הדירוג.

אחרי המנהלות: תדרוך בטיחות ארוך ומפורט לרוכבים, ומס' דברים שנשא דורון מהונדה (נותנת החסות העיקרית לאירוע, שגם דאגה לחלק כובעים, חולצות ותיקים לרוכבי הונדה שהתחרו), הגענו לאקשן עצמו שעבורו התכנסנו…

קטנועים


הראשונים לפתוח את יום המרוצים היו הקטנועים.
במקצה הדירוג נראו ניר שפיצר, על קטנוע שהוכן במיוחד עבור המרוץ וגל ברדה בשליטה מרשימה. עזרא יצחק, משה פרחי וחיים זנדברג (איש IRT) מזנבים בהם יחד עם דודו עזר. שלושת הראשונים, הם מפליטי ליגת הקטנועים שהתקיימה אז בנחשונים ששמחו לחזור להתחרות האחד בשני.


עוד נציין את אריאל שהגיע יחד עם קטנועו הפרטי מסוג ג'וירייד 200 והראה רוח ספורטיבית מרשימה במיוחד כשהתייצב על הגריד יחד עם שאר הרוכבים המנוסים בעלי הכלים המשופרים.

למקצה הגמר עצמו לא זינק שפיצר עקב תקלה שהשביתה את הקטנוע והשאירה את גל ברדה ללא תחרות של ממש. גל בן ה-17, בנו של אלי ברדה (שם נוסף מליגת הקטנועים המדוברת), ניצח את מקצה הדירוג המקדים, רכב בודד בצמרת וניצח את מרוץ הגמר ללא בעיה מיוחדת.

דודו עזר (תזכרו היטב את השם הזה), היחיד שעוד יכול היה לראות את זנב הבטא 70 סמ"ק של גל, ניסה בכל כוחו לסגור את הפער אך נאלץ להסתפק יחד עם הג'ילרה VXR180 שלו, במקום השני המאוד מכובד.

מיקומו של דודו מכובד עוד יותר אם נזכור מי היו שלושת תותחי הקטנועים שרכבו מאחוריו במבנה קרב הדוק. בעיקר היו אלו פרחי (ימאהה ארוקס 50 סמ"ק) וזנדברג (VXR180) שחזרו לקרבות שהופסקו בנחשונים ונתנו את הקרב והשואו האמיתי של המרוץ. שוב פירינג בפירינג עם ו\או בלי מרפקים, ניצול כל מרווח הכי קטן שהיריב פותח – השניים נתנו רכיבה מדוגמת וקרב משובח.
עזרא יצחק, על סקיפר 172 סמ"ק, לא השתתף במקצה הדירוג עקב ידית בלם שנשברה (בהחלקה במקצה החימום), זינק אחרון לגמר ונאלץ לצפות בקרב המרהיב בין שני חבריו מהמקום החמישי בו החזיק עד סיום המרוץ.

הקרב בין חיים ופרחי הוכרע רק בהקפה האחרונה בה התקרבו השניים לעקוף סמן אחורי שהופתע מאד לראות את עצמו נעקף פתאום. דגל כחול לא הונף ע"י המרשלים לאריאל (על הג'וי רייד) ופרחי ניצל היטב את הטעות כשהוא פותח פער קטן שהספיק עד קו הסיום כדי לקטוף את המקום השלישי.
שילוב מרוץ הקטנועים התברר כצעד נכון מאד לאור המופע שנתנו שם הרוכבים במסגרת התחרות. והיום רק התחיל…

תוצאות המרוץ:

גל ברדה

דודו עזר

משה פרחי

חיים זנדברג

עזרא יצחק

אריאל אלסיבוני

אור רפופורט

גל ברדה - מנצח קטגוריית הקטנועים על הבטא 70ספורטסמן + מתחילים

כאמור, אל מקצה הדירוג זינקו הרוכבים בסדר שנקבע בהגרלה מוקדמת (משיכת פתקים עם מספרי המיקומים מתוך כובע מיוזע) כאשר שני המקומות הראשונים שוריינו על הגריד עבור רוכבי הספורטסמן.
מאיר דיקר, מהרוכבים המוכרים של תחום מרוצי השטח, נהנה מזינוק קל יחסית, היישר אל ההובלה כשמאחוריו שועטים עדר של רוכבי סופרמוטו מתחילים. מאיר מיד פתח פער וסגר את סיפור המקצה לפני סיום ההקפה הראשונה.
מאחור הצטיין ניסים ברדה (דודו של גל ברדה שניצח את קטגוריית הקטנועים), שזינק מהשורה האחרונה סיים את המקצה במקום השני.
גלעד גואטה, על ימאהה YZ450, סיים שלישי.


זינוק מקצה הגמר כבר היה סיפור אחר לגמרי עבור מאיר דיקר שעכשיו היה צריך להתמודד מול רוכבים שלמדו לא מעט מניסיון ההזנקה במקצה הדירוג (שהיה, כאמור, עבור רובם לזינוק ראשון למקצה תחרותי אי פעם).

מאיר לא הצליח לשחזר את הזינוק המוצלח ממקצה הדירוג ונאלץ למצוא עצמו אחרי הפניה הראשונה, אי שם במרכז השדה, ומשם הצליח להתאושש עד למקום החמישי בלבד.

מי שכן הצליח לזנק מצוין היה גלעד גואטה שפרץ לפנים. ניסים ברדה התיישב על זנבו אך גלעד הגיע ראשון אל קו הסיום וזכה במרוץ הראשון בחייו.
קרב צמוד התנהל גם על המקום השלישי בין יואב אלמוג לאסף דותן (שניהם על סוזוקי DRZ400), כאשר יואב מצליח להקדים את אסף במעט אך במספיק כדי לזקוף פודיום ראשון. כמות הקרבות ורמת האדרנלין בקרב הרוכבים הלא מנוסים היו עצומים ותגובות הקהל, הייתה בהתאם.

תוצאות המרוץ:

גלעד גואטה

ניסים ברדה

אסף דותן

יואב אלמוג

מאיר דיקר

ירון בן-יוסף

רותם עוזרי

אופיר גונן

אס

לוני גרינקר

אייל מור

רן בוז'ינסקי

רותם שלף

רם ורטהיים

גדי אזולאי

גלעד גואטה זוכה במרוץ הראשון בחייו, עם דגל השחמט בגמר מרוץ המתחילים S2


לפני יום המרוץ, נקבע כלל הקובע שבמידה ולא יתייצבו 6 רוכבים לקטגוריה מסוימת, היא תבוטל או תאוחד עם קטגוריה אחרת (בדיוק כמו שנעשה עם איחוד המתחילים והספורטסמן).
גם מקצה ה-S2 סבל מדלות במשתתפים אך רן (KTM200 דו פעימתי) וגלעד גואטה (מנצח ה"מתחילים") התנדבו לרכב בקטגוריה ולמעשה "החיו אותה" כעצמאית ולא כמאוחדת עם ה-S1.


במקצה הדירוג זינק ניר שפיצר (CRF450) להובלה ופתח פער קטן לפני אביב גואטה וה-CRF (אחיו של גלעד). אל אביב נצמדו מאחור כפיר לוין (גם על CRF450) ושלום אוחיון (WR450) כאשר כפיר לא נותן לאביב רגע לנשום. תוקף בכל פינה אפשרית, ולא מעוניין לתת לשפיצר לברוח לפנים.
אך בעוד כפיר מלחיץ את אביב, הוא נעקף ע"י שלום אוחיון, מאלופי המוטוקרוס בארץ, שלא מחכה לאף אחד ונדחק תחת כפיר בכניסה להיירפין. עכשיו היה תורו של שלום לנסות לעקוף את אביב וזה לקח לו הקפה וחצי כדי למצוא את הפרצה ולהרים את הקהל בתשואות.
אותו "פתח קטן" שאביב השאיר עזר לשלום לעלות אל המקום השני אך בזאת לא הסתיימו צרותיו של אביב, שפתאום מצא את עצמו נעקף גם מהצד השני ע"י כפיר.


מספר פניות מאוחר יותר מבצע אביב טעות שתגרום לו לפרוש מהמקצה. אביב, שהחליק גם באחד ממקצי החימום נכנע ללחץ הכפול שהופעל עליו, אך הפוטנציאל של הבחור ברור לכולם.
בינתיים שלום, שכבר אמרנו שלא מחכה לאף אחד, סוגר את הפער שפתח שפיצר תוך שהוא מושך איתו גם את כפיר לקרב משולש על ההובלה אך המקצה הקצר (10 הקפות) מסתיים ושלושתם עוברים את קו הסיום צמודים.

בזינוק אל מקצה הגמר ניסה שלום לדחוק את ניר בכניסה לפניה הראשונה אל עבר קיר הצמיגים אך ההפתעה הגיעה בדמותו של כפיר לוין שניצל את ההזדמנות ועקף את שניהם, תוך שהוא דורס מס' צמיגים בשולי המסלול, לעבר עמדת המוביל.

שלום היה במיקום השני עד שביצע טעות קטנה שהספיקה לשפיצר לעקוף חזרה ולהתיישב לכפיר על הזנב. כפיר ניסה בכל כוחו לשמור את שני האריות הפרועים הללו מאחוריו אך תקלה במצערת הגז, גרמה לו להמשיך ישר בפניה ולחזור רק במקום הרביעי, מאחורי אביב גואטה.

בינתיים, שני אלופי השטח נלחמו שוב האחד בשני כשניר, מבעלי המסלול שמכיר כל אבן בו, מלפנים ושלום אוחיון, שלא רכב רכיבת סופרמוטו מזה ארבעה חודשים, מתקשה לעקוף במסלול הטכני. וזה לא ששלום לא ניסה להלחיץ את ניר…

בלימות חזקות, לעיתים רק כדי להראות לניר שהוא עדיין שם, ניסיונות עקיפה הן בהאצה והן בבלימה. אך ניר לא התרגש מכל אלו והצליח לנצח במגרשו הביתי ניצחון מתוק.
שלום הגיע שני, מבטיח שהקרב ימשך בפעם הבאה מהיכן שהפסיק כשהונף דגל השחמט. ואביב גואטה, מסיים בפודיום ראשון ולא אחרון לדעתנו, במקום השלישי, לפני כפיר לוין שסיים רביעי.

רעש האגזוזים לא היה הדבר היחיד שהרטיט את לבבות הצופים אלא בעיקר העובדה שהם זכו לראות את מיטב הרוכבים בארץ נלחמים בשיניים במלחמת גלדיאטורים האחד בשני.
שני שמות שלי אישית היו חסרים מאד על המסלול היום הם טל ציון ואריק בר ארז. שניים שכבר זכו כל אחד מהם במרוצי סופרמוטו ולבטח היו משתלבים מצוין בקרבות הצמודים.

תוצאות המרוץ:

ניר שפיצר

שלום אוחיון

אביב גואטה

כפיר לוין

גלעד גואטה

רן פ.



ניר שפיצר, יזם ומקים המסלול, מנצח את גמר קטגוריית ה-S2



S1

שי שמר (KTM620) זינק מצוין למקצה הדירוג כשהוא עובר מהמקום החמישי על הגריד היישר אל המקום השני בפניה הראשונה. עוד לפני סיום ההקפה הראשונה הוא כבר עוקף בקלות יתרה גם את יניב סימסאלו (KTM660) ועובר אל הובלת המקצה.
שי נווה (KTM640) מיהר גם הוא לעקוף את יניב רק כדי לפתוח במרדף אחרי שמר – אך העניין האמיתי היה כמה מיקומים לאחור סביב אלי פאנגס (KTM640) שזינק אחרון למקצה (מיקומים לזינוק הדירוג, ע"פ הגרלה , זוכרים?) וחתך בתנועה העמוסה כמו סכין בחמאה כדי להתקדם בקצב מדהים לעבר חבורת החוד.


פאנגס משאיר את אביעד אברהמי, (הדוקטור הטכני של פול גז, על KTM520), להאבק ביניב. לו עצמו יש משימה חשובה יותר, הוא שם עינו על הניצחון, לא פחות.
אביעד התמהמה לעקוף את יניב בגלל רכיבה עדינה נטולת אגרסיביות מינימאלית – וייקח לו עוד מספר הקפות לפני שימצא את הפרצה ויעקוף. לשחר עמרמי ( KTM DUKE 1), שרכב אחריו, לא לקח כל כך הרבה זמן להשאיר, גם הוא, את יניב מאחוריו אך לא יכול היה לסגור את הפער והקצב שהכתיב הדוקטור הטכני שלנו.

אך כאמור, הקרב המעניין היה סביב פאנגס והאקשן עבר יחד עימו קדימה, אל עבר חבורת החוד, כאשר פאנגס משאיר כבר בתחילת ההקפה השלישית, את שי שמר ושי נווה מאחוריו ונוטל את ההובלה ומאוחר יותר את הניצחון (להזכירכם – זאת אחרי שהוא זינק מהשורה האחרונה!)
מלחמת שי בשי הוכרעה בסופו של דבר לטובת שי נווה בזכות רכיבה חלקה נטולת טעויות – גם רפידות הבלם הקדמי הגמורות של שמר תרמו לניצחונו של הראשון.

במקצה הגמר עצמו זינק פאנגס היטב לפנים אך באופן מפתיע לא הצליח לברוח לשי שמר או לשי נווה שזינקו יחד עימו משורת הגריד הראשונה.
אדרבה, הטעות של אלי פאנגס עלתה לו באיבוד המקום הראשון לטובת שי נווה ואיבוד המיקום השני לטובת שי שמר.

פאנגס עוד הצליח מאוחר יותר לעקוף את שמר אך מי שלא ראה את שי נווה מוביל מרוץ לא ראה מהי רכיבה נטולת טעויות. שי נווה רכב חלק ומהיר, לא משאיר לפאנגס אף מקום לספק מי עומד לנצח את המרוץ. נווה אכן הצליח בסופו של מרוץ להשאיר מאחוריו את פאנגס וזכה בניצחון בכורה מפתיע אך בהחלט ראוי.
פאנגס זכה במקום השני המאכזב מבחינתו, ובצדק. שי שמר סיים במקום השלישי אחרי שלווה מאחור ע"י אביעד שהפעיל לחץ מתון (ולא יותר, לצערינו) ולכן לא היווה סיכון אמיתי למקום השלישי של שמר.

תוצאות המרוץ:

שי נווה

אלי פאנגס

שי שמר

אביעד אברהמי


שי נווה, מנצח את גמר ה-S1 בזכות רכיבה חלקה ונטולת טעויות




אחרי שהוכתרו המנצחים והתפזר הקהל, אפשר היה לראות את השוני הגדול שעבר הענף בשנה האחרונה.

רוב האופנועים הגיעו על עגלות, חלק מהכלים היו מקצועיים למהדרין. הרוכבים עצמם הגיעו עם צוותי פיטס ו/או עם מאמן/יועץ. רבותיי: הענף התמקצע. אם לפני שנה יכולת לאחר מספר מועט של מרוצים כבר להשתלב בחבורת החוד, היום יהיה לך קשה הרבה יותר מאחר והרמה עלתה.


אמש נערך המרוץ המקצועי ביותר בתולדות הסופרמוטו בישראל שאפילו ניידות המשטרה ש"קפצו לבקר" (וחזרו כלעומת שבאו), לא יכלו לקלקל. הקהל, ששילם 20 שקלים בלבד עבור כניסה למתחם, היה ראוי, וקיבל, את מלוא התמורה עבור כספו.
אם לא הייתם שם, הפסדתם את הצגת האקשן וה"פול גז" הכי טובה בעיר.

אירועים נוספים כבר נמצאים בקנה (שהרי אמרנו, זוהי רק פתיחתה של הליגה) והודעות עליהן תוכלו לקרוא כאן אצלנו, בפול גז.

מסר קצר מהרוכבים, היישר מהפיטס בתום יום המרוצים:

"…רוכבי הסופרמוטו הישראלים מבקשים להודות בכל לב למארגני המרוץ, צוות השיפוט והמרשלים: העזרה שלכם ותרומתכם לספורט המוטורי בכלל ולמרוצי הסופרמוטו והמקומיים בפרט, לא תסולא בפז. מי ייתן שכבר בעתיד הקרוב נוכל לתגמל אתכם על השעות הרבות בשמש, העצבים והזיעה. תודה, תודה ושוב תודה…"

קישורים רלוונטיים:

לדיון שנפתח בפורום שלנו בנושא המרוץ שנערך אתמול, הקישו כאן

להורדת סרטון קצרצר מהמרוץ (בפורמט ZIP, איכות נמוכה) שהועלה לפורום על ידי הגולש Actus Reus הקישו כאן



לחדשות שטח וספורמוטו נוספות, הקישו כאן


לסקירת המרוץ הקודם (מאי 2004), הקישו כאן


לסקירת מרוצי עונת 2003 הקישו כאן




בשל מגבלות רוחב פס אצל חלק מהגולשים, ייתכן וטעינת תמונות הגלריה תתארך. ניתן "לדפדף" בתמונות בעזרת החיצים הנמצאים בתחתית כל תמונה (מופיעים כאשר התמונה מוגדלת לגודל מלא).


הכתבה עודכנה שנית ב: 19/2/2005 18:41

כתיבת תגובה

התגובות מופיעות באתר לאחר אישור המערכת. עקב כך ידרש פרק זמן בין שליחת התגובה ובין פרסומה בפועל. נא הקפידו להגיב ענינית ובצורה הולמת.

אין להגיב בשם גולש, ארגון או מוסד אחר. המערכת שומרת לעצמה את הזכות לא לפרסם תגובות לא ענייניות, הכתובות בצורה שאינה נאותה או שנכתבו בשמו של אחר.

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>